Bagaimana Untuk Elakkan Kegagalan Dalam Permohonan Pinjaman Peribadi Anda

Sebaik sahaja permohonan itu telah log masuk, terdapat beberapa proses latar belakang dilakukan atau diperiksa untuk menentukan sama ada permohonan pinjaman itu diluluskan atau ditolak.

1) CIBIL Score
Cibil atau kredit skor anda perlu sekurang-kurangnya 750 untuk dipertimbangkan untuk kelulusan. Ini adalah sebab mengapa setiap individu mesti membeli laporan maklumat kredit sebelum permohonan mereka, kerana jika pinjaman anda ditolak sekali, ia mungkin mengambil sedikit masa sebelum anda boleh memohon pinjaman semula (iaitu selepas sekurang-kurangnya 6 bulan )

2) Dokumen tidak sepadan / fabrikasi dokumen
Apabila orang dalam keadaan terdesak memerlukan wang, mereka cenderung untuk lupa apa yang dipertaruhkan apabila mereka memalsukan dokumen seperti pay-slip untuk layak mendapat jumlah pinjaman yang lebih tinggi. Rupa-rupanya, bank-bank tidak begitu mudah untuk dipermainkan. Sebaik ketidaksepadanan dokumen ini disedari oleh bank di mana anda telah memohon, maklumat itu akan disampaikan kepada setiap bank lain, berakhirlah peluang anda walaupun memohon pinjaman di tempat lain, untuk sepanjang hayat anda.

3) Melebihi Had keupayaan membayar balik
Ini berlaku apabila individu yang memohon untuk pinjaman, namun keupayaannya untuk membayar emi adalah persoalan besar. Bagi setiap individu, hanya sebahagian tertentu daripada pendapatan beliau boleh dibelanjakan untuk membayar EMIS manakala selebihnya diperlukan untuk perbelanjaan hidup. Jika pelanggan telah membayar sama ada kad kredit atau pinjaman emi, maka bank-bank cenderung untuk melihat kes-kes tersebut dgn berhati-hati.

4) Markah Profil Pelanggan bagi setiap portfolio pinjaman dibentangkan, kadar profil pada pelbagai aspek seperti pendapatan, kestabilan kediaman serta rekod kewangan sebelumnya. Setiap bank meletakkan pelbagai  skor yang perlu dipenuhi oleh individu.

5) Malah butirang yang paling kecil pun diambil kira misalnya, jika terdapat kekurangan kerjasama semasa proses pengesahan (pengesahan jawatan, pengesahan status kediaman sebagainya), atau kadang-kadang butir-butir yang diberikan oleh pelanggan tidak 100% betul.

6) Tidak mempunyai pinjaman atau kad kredit juga membuat pemberi pinjaman berhati-hati, dalam kes ini skor cibil yang biasanya -1 atau 0. Jika -1 menunjukkan tiada sejarah kredit jua dan 0 menunjukkan transaksi belum dikemaskini.

Sekarang anda telah lihat sebab-sebab utama permohonan pinjaman peribadi ditolak, mari kita lihat pada penyelesaian atau lebih tepat amalan atau tips terbaik untuk membantu meningkatkan peluang permohonan pinjaman anda untuk diluluskan:

1) Mengekalkan rekod kredit yang positif sama ada pinjaman atau kad kredit anda, pastikan anda membayar balik dengan segera, mempunyai skor kredit yang boleh diterima. Mengelakkan kelewatan pembayaran atau penyelesaian kad kredit kerana ini adalah beberapa sebab-sebab yang paling biasa untuk permohonan pinjaman anda ditolak.

2) Dokumentasi yang betul
Memang benar bahawa kertas kerja minimum penting ketika memohon pinjaman peribadi, tetapi walaupun minimum, ia  perlu benar-benar sempurna. Rupa-rupanya, bank-bank tidak begitu mudah untuk dipermainkan. Sebaik ketidaksepadanan dokumen itu disedari oleh bank di mana anda telah digunakan, maklumat yang akan disampaikan kepada setiap bank lain, berakhir peluang anda walaupun memohon pinjaman di tempat lain, untuk sepanjang hayat anda.

3) Jangan sekali-kali melebihi keupayaan membayar balik
Ia memang satu idea yang baik untuk tidak lemas dalam dalam kolam hutang. Jangan melibatkan diri dengan terlalu banyak pinjaman dan kemudian akhirnya tidak membayar balik. Walaupun bank-bank memastikan anda kekal dalam had FOIR, menjadi proaktif dan bijak dalam tabiat perbelanjaan anda pasti akan memberikan keuntungan.

4) Pastikan anda bekerjasama sepenuhnya sepanjang proses keseluruhan permohonan pinjaman.

5) Kekalkan kad kredit anda. Ia adalah satu idea yang baik untuk mempunyai sejarah kredit. Ia berguna semasa memohon pinjaman pada masa akan datang.

Memohon pinjaman peribadi tidak pernah menjadi perkara mudah, manakala mendapat kelulusan sentiasa menjadi sedikit membosankan. Selama anda melakukan apa yang dikehendaki, pinjaman anda akan diluluskan dengan secepat mungkin.

Artikel berkaitan:

3 comments:

  1. Terima kasih utk artikel ini. Saya guna laman web ini utk bandingkan semua pinjaman peribadi drpd beberapa bank dan mendapatkan pinjaman peribadi saya. Kamu semua boleh cuba guna laman web ini utk dapatkan pinjaman peribadi kamu juga.

    https://loanstreet.com.my/ms/pinjaman-peribadi

    ReplyDelete

  2. Saya jumpa syarikat pinjaman ini di Facebook dan saya menghubungi e-mel yang saya lihat dan tiba-tiba saya telah diluluskan pinjaman sebanyak $ 60,000 sehingga saya tidak percaya semua ini dapat berfungsi sehingga saya dikreditkan $ 60,000usd Saya akan memberi nasihat kepada sesiapa yang memerlukan daripada pinjaman untuk menghubungi syarikat pinjaman ini untuk bantuan pinjaman ini adalah e-mel syarikat [ F E D E R A L O A N @ G M A I L . C O M ] .or whatsapp atau panggilan + 1 8 4 5 7 3 1 5 7 1 6.

    ReplyDelete
  3. BERITA BAGUS UNTUK ANDA
    Apakah Anda telah ditolak akses ke pinjaman keuangan untuk membeli rumah, mobil, untuk membiayai diri sendiri atau mendirikan bisnis.
    Jangan khawatir lagi ... Cepat dan ajukan pinjaman lunak cepat Anda di PERUSAHAAN PINJAMAN GARY REYMOLDS.
    Kami memberikan semua jenis pinjaman kepada individu dan perusahaan dengan tingkat bunga rendah 2%.
    Hubungi kami melalui E-mail: garyreymolds36loanfirm@gmail.com

    ReplyDelete